5 hurtige tips til at fjerne den hårde hud på fødderne!

 

Hvorfor får jeg hård hud på fødderne?

Du kender det helt sikkert. Huden på hælene og under fødderne er hård og fortykket. Måske kan du til og med ane revner i den tykke, slidte og hårde hud?

Hård hud på fødderne er et meget normalt fænomen, som de fleste mennesker oplever i større eller mindre perioder af deres liv. Hård hud er et resultat af gentagen mekanisk belastning af huden. Huden på fødderne er belastet af mekanisk tryk, da hele kroppens vægt bæres af føddernes kontakt med underlaget. Hvis man går, står eller løber meget, bliver huden under fødderne ekstra belastet. Hvis man går i for hårdt eller for småt/stramt fodtøj vil dette yderligere belaste huden. For store sko vil øge gnidninger (= friktion) henover huden og derved belaste huden ekstra. Megen fodsved vil skabe et vådt miljø for huden, som i sig selv virker belastende for huden. Hudens forsvarsmekanisme mod tryk, slid og fugt er derfor at udvikle en ekstra tyk overhud på det belastede område. Nogle gange  forsvinder den hårde hud med tiden, hvis den mekaniske belastning reduceres. Ofte forbliver de mest belastede områder af huden dog fortykket, længe efter, at belastningen er minimeret. Fortykket og opfugtet hud under fødderne skaber ideelle vækstbetingelser for hudsvamp, hvorfor fortykket hud,  udover smertende revner, kan medføre infektion af svamp og bakterier og dermed ulidelig kløe og meget ubehagelig lugt fra fødderne.

Hård hud er altså kroppens måde at fortælle dig, at huden er overbelastet, og at næste trin er, at den udvikler smertende revner og/eller bliver kløende og lugtende. Det er derfor vigtigt, at du ser hård hud som kroppens måde at "råbe vagt i gevær", og at der er noget galt, og at den beskadigede hud skal have den korrekte omsorg. Nedenfor får du Uffe Koppelhus' tips og tricks til at fjerne den hårde hud. Du kan ligeledes læse mere om hård hud her. 

Uffe Koppelhus’ 5 tips til at komme hård hud på fødderne til livs: 

 
1) Tjek, at fodtøjet ikke trykker
 
Hvis du skal reducere den hårde hud på fødderne, består behandlingen hovedsageligt i at identificere og reducere de belastninger, som fødderne er udsat for. Det vigtigste vil være at bruge bedre fodtøj. Hvis du har forskudte fedtdepoter fx pga. højhælede sko, er der en stor risiko for, at der dannes hård hud under fødderne. Det kan derfor være en god idé at indsætte et skoindlæg, der kan hjælpe med at støtte og aflaste fødderne, så du mindsker de hårde tryk, der kan medføre fortykket hud under foden.
 
2) Gør brug af en fodfil
 
Er der tale om meget hård hud, kan det være en fordel at anvende en fodfil på de udsatte områder. Her er det dog utroligt vigtigt at nævne, at du ikke må file så meget på huden, at fodfilen i sig selv, bliver en irritations-faktor for huden. Dette vil i værste fald resulterer i yderligere fortykkelse af den hårde hud. 
 
3) Smør fødderne med plejende cremer med blødgørende og opløsende egenskaber 
 
Det er vigtigt at pleje huden med en god fugtgivende og blødgørende creme. For at kunne opløse den hårde hud, er det vigtigt, at benytte cremer, som har keratolytiske egenskaber.  Keratolytiske cremer har en opløsende og blødgørende effekt på hård og skællende hud. Disse er derfor særligt egnede til at fjerne den hårde og fortykkede hud, eller til at fjerne skællag, som man ofte ser på fødder, der er udsat for mekanisk tryk. Her kan du med fordel anvende MD03 Softening Balm eller MD22 Carbamide Lotion. MD03 indeholder salicylsyre, som har en opløsende effekt på den hårde og fortykkede hud. Fordel et tykt lag MD03 på huden under fødderne og tag et par bomuldssokker på til at holde på cremen, mens du sidder i sofaen og ser en god film, eller endnu bedre, over natten. MD22 Carbamide Lotion indeholder 7,5 % carbamid, som ligeledes er en effektiv ingrediens til at få bugt med den hårde og skællende hud. MD22 anbefales til dig, som ikke bryder sig om den lidt federe MD03, eller som søger en lidt mildere behandling af den hårde hud, når tilstanden er forbedret efter nogle ugers anvendelse af MD03. 
 
 
4) Lav et fodbad 
 
Lav et fodbad med varmt vand og groft salt eller havsalt. Du kan eventuelt tilføjesæbespåner i fodbadet. Det fortykkede lag af døde hudceller kan forsigtigt skrubbes af med en skrubbesvamp til huden. Her er det dog vigtigt at fremhæve, at den hårde hud på fødderne ikke fjernes på én dag, så du skal væbne dig med tålmodighed, og være ude i god til før, at fødderne skal luftes i sommersandalerne. Du kan med fordel tage et fodbad 1-2 gange om ugen. Husk en fed og blødgørende creme på huden efter badet. Du kan anvende MD01, hvis huden blot skal holdes velsmurt eller MD03, hvis der er brug for yderligere blødgøring af huden.
 
5) Giv fødderne massage 
 
Du kan med fordel give dine fødder regelmæssig massage. Ved at massere fodsålerne og tæerne, vil du hurtigt opdage områder, hvor huden enten er hård eller øm. På den måde vil du i et tidligt stadie opdage, hvis din hud er udsat for overbelastning. Samtidigt vil massage på fødderne og tæerne være rigtig godt for blodomløbet, da de forbliver bøjelige og velfungerende.  
 
Du kan læse mere om hård hud på fødderne her.
 

Eksperten bag: 

 

gode produkter til atopisk eksem hud